Nedeljska misel: Niso še razumeli

»Niso še razumeli Svetega pisma, da mora vstati od mrtvih.«

Ko razmišljamo o Jezusovem vstajenju, smo neizogibno pogojeni s kulturno dediščino, ki izhaja iz dvatisočletnega krščanstva; zato je skoraj spontano, da razmišljamo o vstajenju kot o nečem veličastnem, uničujočem v javnosti, nečem, pred čimer se je nemogoče upreti ali upravičiti dvome, ker je vse preveč očitno.

Tudi ikonografija nas napeljuje k temu razmišljanju, saj so slikovne upodobitve Jezusovega vstajenja vedno prikazovale veličastno dvignjenega na prevrnjenem kamnu, s križem in praporom zmage v roki ter s ponosnim in tako samozavestnim pogledom samega sebe do te mere, da je celo stražar, ki ga je Pilat postavil za varovanje groba, osupel padel na tla. Nemogoče je, da mu ne bi verjeli, nemogoče – lahko bi rekli – da ne bi mogli pričati, kako se je natanko zgodilo. Vendar nihče ne ve, kaj se je pravzaprav zgodilo. Nihče ni bil prisoten ob Jezusovem vstajenju, nihče ni videl Vstalega. Če nekdo trdi, da ga je videl, je le zato, ker se je vse doogajalo v  zgodbah o prikazovanjih v evangelijih, ki  sledijo istemu pripovednemu vzorcu: iskanje Jezusovega telesa s strani učencev, prikaz Vstalega – z nezmožnostjo oči učencev, da ga prepoznajo – osebna izkušnja z njim (z besedo ali gesto), prepoznavanje in pogosto novo izginotje. Tako je bilo z Marijio Magdaleno, tako je bilo obema učencema iz Emavsa, tako je bilo učencem, ki so lovili ribe na Galilejskem jezeru in zagledali Jezusa, kako pripravlja ribe na ražnju. Nič torej ni bolj resnično kot izjava, s katero se konča evangelij današnje velike noči: »Niso še razumeli, da mora vstati od mrtvih«. Navsezadnje je vstajenje dejstvo, ni pa vidno dejanje; to je dejstvo, potrjeno z nekaterimi pričevanji in nekaterimi znamenji, ki so ga pripovedovali nekateri, ki so verjeli in ga izkusili, vendar ne gre za specifično dejanje, ki se je zgodilo v določenem trenutku, ki bi ga bilo mogoče opisati – tudi če je izmišljeno, kot v mnogih epskih spisih – ko se je to zgodilo. Vera v Jezusovo vstajenje navsezadnje ne pomeni poročanja o novicah, ampak je le dejanje vere. In kot vsako dejanje vere vključuje svobodno odločitev, ki jo je treba razumeti in predvsem živeti.

Nikoli prej nismo imeli priložnosti, da bi praznovanje velike noči doživeli kot praznovanje dejanja vere v vstajenje; ne samo in ne toliko v Kristusovem vstajenju, ki se je zgodilo na začetku naše krščanske dobe, ampak tudi in predvsem v tistem vstajenju, ki smo ga vsi poklicani doživeti v tem specifičnem zgodovinskem času. Seveda je še vedno veliko znakov poraza, bolečine in smrti, ki obdaja naše vsakdanje življenje: a če imamo pogum, da naredimo dejanje vere v vstajenje, si ne moremo kaj, da ne bi jasno videli znamenja ponovnega rojstva, ponovnega zagona, okrevanja, svetlobe. Seveda ne gre za očitno, jasno, senzacionalno, veličastno vstajenje, tako kot ni bilo Kristusovo vstajenje; ne gre za vstajenje pred vsemi očmi, tako kot niso vsi mogli biti priča Jezusovi vrnitvi v življenje; to ni vstajenje, za katerega bi lahko rekli »smo razumeli, da vstajamo«, kajti znamenj, da »nismo razumeli vsega« in da »ni vsak razumel«, je še preveč.

Kajti da bi razumeli, da spet vstajamo, moramo razumeti, da smo trpeli in da smo bili zdrobljeni: vendar tega nismo razumeli vsi. Da bi razumeli, da ponovno vstajamo, moramo razumeti, da nas nihče ne more rešiti brez dejanja vere v življenju oziroma brez našega prostovoljnega, koherentnega, svobodnega pristopa: vendar tega nismo razumeli vsi. Da bi razumeli, da vstajamo, moramo razumeti, da ni ponovnega rojstva brez žrtev, ni življenja, ustvarjenega brez bolečega rojstva, ni cvetenja, ki se ne bi soočil z zimo, ni prihodnosti, ki ne pozna spomina na preteklost. da bi bili boljši od tega, kar smo bili prej: vendar vsi tega nismo razumeli, ali pa tega nismo popolnoma razumeli. Da bi se to zgodilo in da bi bila letošnja velika noč pravi preporod, se moramo res prepustiti roki izkušnje prvih Jezusovih učencev, ki so dojeli, da je vstal šele, ko so osebno izkusili ko so slišali svoje ime, ko so videli Gospoda, kako jim je lomil kruh kot pri zadnji večerji, ko so videli svoje prazne mreže, napolnjene z ribami, kot tisto jutro, na obali Galilejskega jezera.

Vstalega odkrijemo in razumemo, če imamo izkušnjo razpela; in križ razumemo, če to postane osebna izkušnja, če se nas je ta zgodovinski dogodek osebno dotaknil ali če smo – če smo imeli to srečo, da se nas osebno ni dotaknil – izkusili tako, da smo se iz prve roke dotaknili bolečin naših bratov v Ukrajini ali pa Bližnjem Vzhodu, tiste, ki so nam blizu ali pa daleč, našo družbo in človeštvo kot celoto, ki jih je nekaj premočno prizadelo, kar pa naj bo še tako nasilno in uničujoče, tudi to veliko zlo nima zadnje besede. In Kristusovo vstajenje je dokaz in obljuba tega.

Toda v tej zgodbi, da bi razumeli, moramo imeti potrpljenje in vztrajnost, da ostanemo notri. Tudi če nas to kaj stane.

Konec koncev, ste že kdaj videli veliko dragocenost, dragocen dragulj morda, ki ne stane veliko? In doslej tudi jaz osebno nisem našel nič bolj vrednega kot življenje, ki premaga smrt.

DELITE
Ne spreglejte
Naloži več